Τον αγωγό TAP, σε βάρος του ελληνο-ιταλικού ITGI, προέκρινε τελικά το κονσόρτσιουμ που αναπτύσσει το κοίτασμα Σαχ Ντενίζ ΙΙ για τη μεταφορά του αζέρικου αερίου στην Ιταλία, μέσω Τουρκίας - Ελλάδας και Αλβανίας, προκαλώντας την άμεση αντίδραση Ελλάδας και Ιταλία, που με κοινή δήλωση των δύο υπουργείων Ενέργειας εξέφρασαν την πολιτική στήριξη προς τον ITGI.
Την είδηση μετέδωσε το πρακτορείο Reuters, επικαλούμενο δήλωση του εκπροσώπου της BP, του leader της κοινοπραξίας που αναπτύσσει το νέο κοίτασμα στο Αζερμπαϊτζάν, ότι «ο ΤΑΡ θα προτιμηθεί, αν το κονσόρτιουμ αποφασίσει να διοχετεύσει αέριο στην Ιταλία μέσω Τουρκίας. Αρχικά υπήρχαν τέσσερις επιλογές για τη μεταφορά του αερίου από το Σαχ Ντενίζ ΙΙ. Τώρα πήραμε την απόφαση να μην προχωρήσουμε με τον ITGI , οπότε έχουμε τρεις επιλογές», δήλωσε το στέλεχος της BP.
Ανοικτό θέμα
Ωστόσο, για τη ΔΕΠΑ και την ιταλική Edison, που προωθούν τον ITGI, φαίνεται πως το παιχνίδι δεν τέλειωσε ακόμα. Τα υπουργεία Ενέργειας των δύο χωρών, με κοινή δήλωσή τους χθες το απόγευμα, επιβεβαιώνουν τη στήριξή τους στο πρότζεκτ, χαρακτηρίζουν τον ITGI ως το πιο προηγμένο και ώριμο έργο μεταξύ των υποψηφίων και τονίζουν ότι «υπό αυτήν την έννοια είναι το καταλληλότερο να εκπληρώσει το στόχο υλοποίησης των αναγκαίων υποδομών για την τροφοδοσία της ευρωπαϊκής αγοράς με αέριο από την περιοχή της Κασπίας και δυνητικά τις περιοχές της Μέσης Ανατολής κα της Ανατολικής Μεσογείου, δημιουργώντας ένα νοτιο-νοτιοανατολικό ευρωπαϊκό κόμβο». Πρόκειται για δήλωση που αφήνει ανοικτό το ενδεχόμενο ο ITGI να χρησιμοποιηθεί (και) για τη μεταφορά του αερίου της Κύπρου και του Ισραήλ προς την Ευρώπη.
Ωστόσο, για τη ΔΕΠΑ και την ιταλική Edison, που προωθούν τον ITGI, φαίνεται πως το παιχνίδι δεν τέλειωσε ακόμα. Τα υπουργεία Ενέργειας των δύο χωρών, με κοινή δήλωσή τους χθες το απόγευμα, επιβεβαιώνουν τη στήριξή τους στο πρότζεκτ, χαρακτηρίζουν τον ITGI ως το πιο προηγμένο και ώριμο έργο μεταξύ των υποψηφίων και τονίζουν ότι «υπό αυτήν την έννοια είναι το καταλληλότερο να εκπληρώσει το στόχο υλοποίησης των αναγκαίων υποδομών για την τροφοδοσία της ευρωπαϊκής αγοράς με αέριο από την περιοχή της Κασπίας και δυνητικά τις περιοχές της Μέσης Ανατολής κα της Ανατολικής Μεσογείου, δημιουργώντας ένα νοτιο-νοτιοανατολικό ευρωπαϊκό κόμβο». Πρόκειται για δήλωση που αφήνει ανοικτό το ενδεχόμενο ο ITGI να χρησιμοποιηθεί (και) για τη μεταφορά του αερίου της Κύπρου και του Ισραήλ προς την Ευρώπη.
«Η ιταλική και η ελληνική κυβέρνηση πιστεύουν ότι οι διαπραγματεύσεις πρέπει να συνεχιστούν, προκειμένου να διερευνηθούν όλες οι εναλλακτικές λύσεις για το άνοιγμα του νότιου διαδρόμου, όπου ο ΙΤGI μπορεί να συνεισφέρει ουσιαστικά», καταλήγει η ανακοίνωση. Ας σημειωθεί ότι, σύμφωνα με πληροφορίες, το Σάββατο ο Ιταλός υπουργός Ανάπτυξης έστειλε επιστολή στον Αζέρο ομόλογό του για το θέμα.
Κύκλοι του υπουργείου Περιβάλλοντος - Ενέργειας εξέφραζαν χθες την εκτίμηση ότι αυτή μπορεί να μην είναι η τελική απόφαση, ενώ παράλλληλα άφηναν ανοικτό το ενδεχόμενο συμμετοχής της ΔΕΠΑ στον ΤΑΡ, σε ένα ποσοστό της τάξης του 10%-15%, όσο φέρεται να είχε προτείνει στα παρελθόν η νορβηγική Statoil (ένας από τους τρεις μετόχους του ΤΑΡ) προς την ελληνική πλευρά.
Ακόμα, η ΒΡ δεν έχε αποφασίσει αν θα επιλέξει την ελληνο-ιταλική διαδρομή. Εξακολουθεί να εξετάζει την προοπτική αντί της Ιταλίας να διοχετεύσει το αέριο απευθείας στην κεντρική Ευρώπη και γι' αυτό το λόγο οι αγωγοί «Ναμπούκο» και «SEEP» παραμένουν στο παιγνίδι.
Aντίπαλος
Ο ΤΑΡ, πρότζεκτ της νορβηγικής Statoil, της ελβετικής EGL και της γερμανικής E-on, θα διασχίζει 800 χλμ. στην Ελλάδα από την Κομοτηνή ως τα σύνορα με την Αλβανία και με υποθαλάσσιο αγωγό θα καταλήγει κοντά στο Σαν Φόκα της Ιταλίας. Το πρότζεκτ ευνοεί τη χρήση και την αναβάθμιση των υφιστάμενων τουρκικών δικτύων, ενδεχομένως κάνοντας το έργο συμβατό με τον αγωγό Ttrans-Anatolian (TANAP), έργο του οποίου ηγείται η κρατική εταιρεία του Αζερμπαϊτζάν Socar.
Ο ΤΑΡ, πρότζεκτ της νορβηγικής Statoil, της ελβετικής EGL και της γερμανικής E-on, θα διασχίζει 800 χλμ. στην Ελλάδα από την Κομοτηνή ως τα σύνορα με την Αλβανία και με υποθαλάσσιο αγωγό θα καταλήγει κοντά στο Σαν Φόκα της Ιταλίας. Το πρότζεκτ ευνοεί τη χρήση και την αναβάθμιση των υφιστάμενων τουρκικών δικτύων, ενδεχομένως κάνοντας το έργο συμβατό με τον αγωγό Ttrans-Anatolian (TANAP), έργο του οποίου ηγείται η κρατική εταιρεία του Αζερμπαϊτζάν Socar.
Σύμφωνα με ορισμένες πληροφορίες, η πρόταση που είχε καταθέσει ο ΤΑΡ περιελάμβανε και τη δυνατότητα συνεργασίας με την κοινοπραξία. Ολα θα κριθούν στη δεύτερη φάση, όταν ληφθεί η τελική απόφαση για τον αγωγό, αφού ο SEEP -πρότζεκτ που έχει προτείνει η BP- προβλέπει τη διασύνδεση υφιστάμενων δικτύων με την προσθήκη ορισμένων διασυνδετήριων αγωγών μεταξύ των βαλκανικών χωρών ως την Αυστρία. Ο «Ναμπούκο», που είναι το μεγαλύτερο από τα έργα, προβλέπει την κατασκευή νέου δικτύου, 4.000 χλμ., από Τουρκία - Βουλγαρία έως την Αυστρία.
Edison: Θα γίνει ο ITGI
«O αγωγός ITGI θα πραγματοποιηθεί» δηλώνει η Edison σε ανακοίνωσή της, με την οποία επιβεβαιώνει τη σταθερή δέσμευσή της να συνεχίσει την ανάπτυξη του έργου ως την πλέον ώριμη επιλογή για το Nότιο Διάδρομο και υπογραμμίζει τη σημασία των υποδομών του ITGI ενόψει της δημιουργίας ενός ιταλικού hub φυσικού αερίου, που θα συνδέει μία νέα πηγή με τις ευρωπαϊκές αγορές.
Eχοντας ολοκληρώσει τις διαδικασίες για τις άδειες που απαιτεί η υλοποίηση του αγωγού είναι ο μόνος που μπορεί να λάβει την τελική επενδυτική απόφαση μέσα στις προβλεπόμενες προθεσμίες για τη λειτουργία του Σαχ Nτενίζ II και χάρη στη διασύνδεση με τη Bουλγαρία (IGB) να καταστήσει δυνατή τη διαφοροποίηση των οδών εφοδιασμού στη νοτιο-ανατολική Eυρώπη.
http://www.imerisia.gr/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου