Σάββατο 22 Νοεμβρίου 2014

MEGA-EEΜΜ: Προβληματισμοί της Ελληνικής Παιδείας στην Αλβανία

ΠΡΟΣ       Κ. ΑΝΔΡΕΑ ΛΟΒΕΡΔΟ
ΥΠΟΥΡΓΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ   ΕΛΛΑΔΟΣ
449Η εκπαίδευση των Ελληνοπαίδων στην Αλβανία διαχρονικά αντιμετώπιζε σοβαρά προβλήματα περιεχομένου, ποιότητας, υποδομής και προγραμματισμού.
Η ατέρμων παραπομπή των ευθυνών από τα Τίρανα προς την Αθήνα και αντίστροφα, καθώς και η παντελή αποφυγή των αλβανικών κυβερνήσεων να εντάξουν στο πλαίσιο των γενικών ρυθμίσεων της αλβανικής παιδείας και τη μειονοτική παιδεία, επέφεραν μετά από δύο δεκαετίες τη συρρίκνωση του αριθμού των μαθητών, την προσφυγή αρκετών σε ιδιωτικά εκπαιδευτικά ιδρύματα ή και ορισμένων σε αλβανικά σχολεία.
Σαν αποτέλεσμα σήμερα απαριθμούνται στα δημόσια ελληνικά σχολεία πάνω από 1000 μαθητές, ενώ το 1992 ο αριθμός ανερχόταν σε 6.500 .
Τα ελληνόπουλα της Χιμάρας, της Κορυτσάς, των Τιράνων  και άλλων περιοχών που δε χαίρουν το δικαίωμα της δημόσιας ελληνικής παιδείας διδάσκονται στο εκπαιδευτικό ίδρυμα ιδιωτικού δικαίου «Όμηρος» ή στο «Αρσάκειο».
Το Κόμμα «Εθνική Ελληνική Μειονότητα για το Μέλλον» στηρίζει ανεπιφύλακτα την αναγκαιότητα ποιοτικής και ποσοτικής αναβάθμισης της ελληνικής παιδείας στην Αλβανία και θεωρεί ότι η επικράτηση της δημόσιας ελληνικής παιδείας εδραιώνει και επικυρώνει την επισημότητα της εθνικής ταυτότητας της μειονότητας και υποχρεώνει το κράτος να δαπανήσει διαρκώς για την εκπαίδευση των μειονοτικών παιδιών.
Παρατηρούμε ότι:
Τα προγράμματα στην υποχρεωτική δημόσια ελληνική παιδεία που εφαρμόζονται σήμερα φέρουν ακόμα τη σφραγίδα των πρώτων ετών του εκδημοκρατισμού της χώρας.
Η αναλογία των μαθημάτων στα ελληνικά και στα αλβανικά που έχει προσδιοριστεί με απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου του έτους 1994 δε γίνεται σεβαστή από τις αρμόδιες αρχές της παιδείας.
Τα σχολικά κείμενα της Ιστορίας, της Γεωγραφίας και ορισμένα μαθήματα κοινωνικών επιστημών διαπνέονται έντονα από αλυτρωτικά περιεχόμενα και θέματα όπως εκείνα της «μεγάλης Αλβανίας», της ομοροφοβίας που δεν αρμόζουν με το πνεύμα καλής γειτονιάς και συνεργασίας των λαών.
Η κάθε τροποποίηση που γίνεται στην παιδεία της Εθνικής Ελληνικής Μειονότητας δε φέρει την άποψη και τη σφραγίδα αρμοδίων του τομέα από την ίδια τη μειονότητα. Εν άγνοια της λαμβάνονται αποφάσεις οι οποίες στην πλειοψηφία τους είναι αντίθετες με την παιδαγωγική πραγματικότητα των μαθητών. Λ.χ. Το Υπουργείο Παιδείας και Αθλητισμού της  Αλβανίας με την οδηγία αρ.23, ημερομηνίας 28.08.2014 καθαίρεσε τη διεξαγωγή της αγγλικής γλώσσας στο δημοτικό σχολείο, χωρίς να ρωτήσει τους ενδιαφερόμενους, ενώ στους αλβανούς μαθητές το μάθημα αυτό αρχίζει από το 3ο έτος του δημοτικού. Η διάκριση αυτή γίνεται πιο ευδιάκριτη αν υπολογίσουμε ότι οι Έλληνες  μαθητές στο τέλος του 9-ταξίου θα εξεταστούν με τις ίδιες απαιτήσεις όπως και οι αλβανοί συμμαθητές τους που σε όλο τον κύκλο έκαναν 50% περισσότερη ύλη(οι Έλληνες 280 ώρες, οι Αλβανοί 280 ώρες).
Το πρόγραμμα και τα εγχειρίδια της Αλβανικής Γλώσσας που ισχύουν για τα ελληνικά σχολεία είχαν και έχουν αρκετή διαφορά στην ποσότητα και το περιεχόμενο απ’ ό,τι εκείνα στα αλβανικά σχολεία.Η Αλβανική Γλώσσα στους αλβανούς μαθητές διδάσκεται σε 1820 ώρες, ενώ στους έλληνες σε 1330 ώρες.Κι όμως και οι δύο εξετάζονται με τις ίδιες απαιτήσεις. (!)
Κάθε χρόνο απουσιάζουν τα σχολικά κείμενα ή αναπλήρωσή τους γίνεται με αναδημοσιεύσεις παλαιότερων εκδόσεων ή μεταφράσεων.Σύμφωνα με το πρόγραμμα του 9-ταξίου από τους 107 τίτλους κειμένων οι 74 θα πρέπει να είναι στην ελληνική γλώσσα ενώ οι 33 στην αλβανική και αγγλική γλώσσα.
Υπάρχουν και άλλα αρκετά και σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζει η Ελληνική Παιδεία στην Αλβανία.
Η ιδέα της επανόρθωσης της κοινής επιτροπής που προέκυψε το 1998 ως προϊόν της τότε μορφωτικής συμφωνίας μεταξύ της Ελλάδας και Αλβανίας φαίνεται να είναι μια αφορμή για βελτίωση της κατάστασης. Η λειτουργία της όμως χωρίς τη συμμετοχή του βασικού παράγοντα, του ενδιαφερόμενου, της εκπαιδευτικής κοινότητας της μειονότητας  στη συζήτηση και την απόφαση δεν θα ευνοήσει θετικά το αποτέλεσμά της.
Το Κόμμα των Ελλήνων από το 2010 ακόμη έχει προτείνει στο αλβανικό Υπουργείο Παιδείας τα εξής:
  1. Προς εφαρμογή του Συντάγματος της χώρας και των Διεθνών Συμβάσεων για τις Εθνικές Μειονότητες, τον προσδιορισμό και την προσέγγιση του νομικού πλαισίου για την παιδεία στην Εθνική Ελληνική Μειονότητα (ωφέλιμο και για άλλες παρόμοιες μειονότητες).
  2. Την εφαρμογή των μέτρων και αλλαγών από τις μεταρρυθμίσεις στην παιδείας και στα σχολεία της υποχρεωτικής εκπαίδευσης της Εθνικής Ελληνικής Μειονότητας, κυρίως για την οριστικοποίηση και εξέλιξη των προγραμμάτων ανάλογα με τις ιδιαιτερότητές τους.
  3. Τη συγκρότηση άμεσης διοικητικής και ελεγκτικής δομής για την παιδεία της Εθνικής Ελληνικής Μειονότητας.
  4. Την πρακτική αναδιοργάνωση των σχολείων στο χώρο της Εθνικής Ελληνικής Μειονότητας για την αναβάθμιση της ποιότητας της εκπαίδευσης στη μητρική γλώσσα.
5.      Την επαγγελματική αναβάθμιση των εκπαιδευτικών σύμφωνα με τις σύγχρονες απαιτήσεις και σύμφωνα με τις ιδιαιτερότητες των παιδιών, καθώς και την  μόνιμη προστασία τους από  κομματικούς  ή εθνικιστικούς εκβιασμούς .

Οι απαιτήσεις αυτές είναι σήμερα επίκαιρες και θα πρέπει να αποτελέσουν μέρος του κειμένου που θα συνταχτεί για λογαριασμό της μειονότητας.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΟΥ ΚΟΜΜΑΤΟΣ
«ΕΘΝΙΚΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΜΕΙΟΝΟΤΗΤΑ ΓΙΑ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΚΙΤΣΙΟΣ
Αργυρόκαστρο 20.11.2014

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου